CIAŁO/UMYSŁ 

Premiera | Audycja V -2016

Instalacja performatywna, opera ruchowa z elementami wideo i głosu. Metaopera do tekstów Jacka Bieriezina, Zbigniewa Doleckiego i Sławomira Mrożka, w której tancerze, kompozycja muzyczna..

1 października 2016, 20:30
120 min
Bilety

Wyprzedane

Miejsce
CSW Zamek Ujazdowski

Rozwinięcie

Metaopera do tekstów Jacka Bieriezina, Zbigniewa Doleckiego i Sławomira Mrożka, w której tancerze, kompozycja muzyczna, scenografia i sfera wizualna są równoważnymi elementami.

Kaya Kołodziejczyk, po sześciu latach od premiery Audycji IV, podjęła się realizacji kolejnej, niewystawianej jeszcze części cyklu wokalno-instrumentalno-scenicznego Andrzeja Krzanowskiego. Długotrwały projekt poprzedzony został badaniami dotyczącymi awangardowej twórczości muzyczno-teatralnej lat 60. i 70., co miało niebagatelny wpływ na tworzenie choreografii. 

Eksperymenty architektoniczne wykorzystujące ciało, grafika komputerowa, interaktywne animacje reagujące na dźwięk i ruch, techniki somatyczne, obrazy filmowe, chór komentujący wydarzenia, muzycy grający na instrumentach (gwizdki, okaryny czy syreny) – te wszystkie elementy składają się na partyturę zmysłowego widowiska polskiego kompozytora. Kołodziejczyk skupia się głównie na ruchu i głosie, traktując je jako zaczyn realizacji całej opery w przyszłości. Interpretuje muzykę, ale też tworzy nowe znaczenie dla tekstów. To ona po raz pierwszy sięga po teksty literackie wskazane przez kompozytora. Ustawia go w pozycji dramaturga spektaklu.

Mało znany i niewykonywany dotąd  w całości wykonywany utwór z 1977 r. przeniesiony zostanie w realia technologiczne XXI wieku i przefiltrowany przez subiektywną wizję choreografki. Istotny staje się związek performerów i animowanych przez nich widzów. Zapisane w partyturze obrazy, aby wybrzmieć, będą potrzebować zaangażowania widza. Wymóg interakcji nadaje rekonstrukcji dzieła Krzanowskiego nowe znaczenia. Utwór ten nie jest zamkniętą formą, ale otwiera publiczność na nowe doznania, skłania ją do odbioru dzieła wszystkimi zmysłami.

UWAGA: w spektaklu używane są światła stroboskopowe

możliwość wejścia i wyjścia w każdej chwili trwania instalacji

2.10 po spektaklu spotkanie z choreografką Kayą Kołodziejczyk 


Podziękowania dla:
Aleksandry Pluto, Piotra Fiedorowicza, Pawła Grupkajtysa, Andrzeja i Zofii Domańskich, Łucji Pawlik, Michała Pawlika, Michała Kowali, Łukasza Jaskuły, Grażyny Krzanowskiej, Jagny Krzanowskiej, Aleksandry Krzanowskiej, Kamila Krzanowskiego, Michała Piróga, Natalii Starowieyskiej, Tomasza Opęchowskiego, Janusza Marka, Pawła Łysaka i całej ekipy Teatru Powszechnego oraz Edyty Kozak i Pracowników Festiwalu Ciało/Umysł


Informacje