CIAŁO/UMYSŁ 

Martin Schick

Szwajcarski performer i choreograf mieszkający w Berlinie. W swojej pracy bada wzajemny wpływ socjo-polityki i ekonomii na świat sztuki. W młodości uprawiał balet, następnie studiował teatr na Uniwersytecie Sztuki w Berne. Karierę zaczął jako aktor telewizyjny i filmowy, następnie zaczął realizować niezależne projekty z zakresu teatru, performansu, tańca i  multimediów.

We współpracy z Laurą Kalauz zrealizował CMMNSNSPRJCT (2011), który grany jest na całym świecie oraz Title (2009), który otrzymał specjalną nagrodę na festiwalu Theaterspektakel w Zurychu. W 2012 zrealizował solowy projekt Not My Piece, który został nominowany do Szwajcarskich Dni Tańca Współczesnego 2013. Jego ostatnie projekty to Holiday On Stage (2013), prezentowane podczas 13. edycji Festiwalu Ciało/Umysł i The Reality Project (2014).

 

SERIA NISKOBUDŻETOWA (2016-18) / LOW BUDGET SERIES (2016-18)

A collection of low cost but high value performances by Martin Schick

TO JEST GALA – performans celebracji 15 lat C/U

CORPORATION, INCORPORATED - performatywny start-up

TECHNIKA DZIELENIA CHLEBA – performans wymiany

 

Trzy części z cyklu eksperymentalnych akcji łączących taniec i ekonomię, które odbywają się w instytucjach kultury w Europie i na świecie. Cały projekt zaplanowany jest na dwa lata i zakończy się w roku 2018. Szwajcarski artysta wykonuje serię działań w warunkach niskobudżetowych. Nie chce pomocy technicznej, hotelu i transportu. Zrzeka się standardowych wygód artysty, aby stać się realnym partnerem w spotkaniu z widzami. Finansowe poświęcenie przynosi ulgę: zwalnia z obowiązku dostarczania przyjemnego obrazu rzeczywistości.

Artysta sprawdza, czy da się wytworzyć wysoką jakość za niską cenę. Proponuje widzowi antyspektakl: surowość zamiast świateł i scenografii, celebrację osobistych spostrzeżeń zamiast tekstu dramatycznego, w miejsce estetycznej oprawy stawia problem do rozwiązania. Wykorzystuje dyskurs ekonomiczny w tworzeniu treści, taniec jako formę wyrazu i uczestnictwo jako metodę pracy. Publiczność zostaje włączona w proces kreacji, a teatr przekształca się w przestrzeń doświadczenia. Celem nie jest stworzenie kolejnego „produktu” ze społeczno-politycznym tematem w tle, ale odkrycie politycznego charakteru procesu powstawania spektaklu, który obejmuje wszystkie etapy produkcji – od kwestii technicznych po krytykę.

Artystyczna odpowiedź na cięcia, kryzysy finansowe czy narzekanie instytucji na ciągły brak funduszy, a także finansowy autoportret samego Schicka, który poddaje rewizji swoje dotychczasowe życie utrzymującego się z dotacji, rozpieszczonego artysty z bogatego kraju.

Szwajcaria